بهترین زمان برای انجام ورزش در ماه مبارک رمضان

بهترین زمان برای انجام ورزش در ماه مبارک رمضان

 

 ورزش در زمان سحر برای ورزشکاران روزه دار باعث تشنگی و ایجاد ضعف در فرد و هنگام عصر ،باعث افت قندخون و در پی آن عامل سرگیجه می شود. از آنجایی که فاصله بین غذا خوردن و ورزش کردن باید هضم غذا صورت گیرد و خون به راحتی در عضلات ورزشکاران جریان یابد، کارشناسان معتقدند زمان مناسب شروع ورزش در ماه مبارک رمضان دو یا سه ساعت بعد از مصرف افطار است.

ورزشکاران باید سعی کنند در ماه رمضان تمرینات ورزشی خود را سبک تر انجام دهند زیرا انجام حرکات ورزشی سنگین موجب از دست دادن نمک، آب زیاد و ضعف شدید در آنها می شود. غذای افطار بهتر است سبک، پرکالری و سریع الهضم باشد.

رشته‌های ورزشی به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند که هر کدام شدت تمرینی خاصی دارند. به ورزشکاران توصیه می شود با توجه به میزبان فعالیت و توانایی جسمانی خود در ماه مبارک رمضان به ورزش بپردازند. ورزش‌های کوتاه مدت که دارای شدت کمی هستند،مانند پیاده‌روی آرام و یا پینگ‌پنگ و هر ورزشی که بصورت تفریحی انجام میگیرد باید بین 20 – 10 دقیقه باشد و در اول صبح و یا نیم ساعت قبل از افطار که هوا خنک است و در مکان‌های سرپوشیده و یا در سایه انجام گیرد و لازم است افراد در هنگام سحری به میزان کافی آب بنوشند و تشنگی خود را برطرف نمایند.
زمان مناسب برای انجام ورزش‌های متوسط مانند پیاده‌روی تند، والیبال و بسکتبال به صورت تفریحی و... قبل از افطار و یا 2 تا 4 ساعت پس از افطار می باشد زیرا هوا خنک است و پس از انجام آن نیز آب در دسترس ورزشکاران است و زمان استاندارد آن بین 40 – 20 دقیقه است.

ورزش‌ها بالای 40 دقیقه و با فشار زیاد، انجام آن به هیچ وجه قبل از افطار توصیه نمی‌شود و شامل ورزش‌هایی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال و... است و باید 2 تا 3 ساعت پس از افطار و به شرط مصرف مایعات به حد کافی انجام شود.
ورزشکارانی که در طول روز فعالیت بدنی زیادی داشته‌اند و بدن آن‌ها آب زیادی به واسطه فعالیت از دست داده است قبل از افطار از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنند.
ضمنا به بیماران قلبی و دیابتی توصیه می شود حتما قبل از ورزش کردن در ماه مبارک رمضان به پزشک متخصص مراجعه و وضعیت قلبی و قند خون خود را چک کنند.
ورزشکاران از روزه گرفتن بدون صرف سحری جدا خودداری کنند و در وعده سحری به میزان کافی از مایعات، گروه سبزیجات، پروتئین‌ها مانند تخم مرغ و گوشت و کربوهیدرات مثل برنج و نان مصرف کنند و ورزشکاران حرفه‌ای به یک متخصص تغذیه جهت مشاوره مراجعه کنند.

 

 

 

/ 0 نظر / 35 بازدید